Як зекономити бензин?

Автор/джерело -  © Валерій Яковлєв, «Школа життя» 



Дата публiкацiї - 31.05.2012 | Постiйна адреса - http://www.aratta-ukraine.com/text_ua.php?id=2434

Точки зору фізика, автоспортсмена, автоінструктора і досвідченого шофера. А також - фахівців відомого автоконцерну.

Кілька років тому мене попросили розповісти про способи економії бензину для одного з випусків передачі «Як вижити в мегаполісі» телеканалу «РенТВ». Я постарався представити цю проблему з кількох точок зору. Передачу вже кілька разів повторювали - то одні, то інші знайомі казали, що бачили її, але не всі запам’ятали. Тут я спробував викласти те ж саме в письмовому вигляді.

1. Як фізик, я бачу в бензині джерело енергії для автомобіля. Куди витрачається ця енергія? Перш за все - на розгін маси автомобіля. Чим активніший розгін і більша маса, тим більше витрачається бензину. А при гальмуванні вся отримана кінетична енергія перетворюється в тепло тертя гальмівних колодок об диски і барабани. Гальмуючи, ми обігріваємо світовий простір за свій рахунок.

Отже, для економії бензину ми не повинні різко розганятися і гальмувати, а їздити плавно. Чим більш досвідчений водій, тим рідше він користується гальмами. А виклавши з багажника непотрібні речі, можна знизити і масу автомобіля.

Але і при рівномірному русі бензин витрачається. Перш за все, - на подолання опору повітря, причому в квадратичній залежності. Тобто, при збільшенні швидкості в два рази, витрата бензину збільшується вчетверо. А надто мала швидкість збільшує час поїздки з працюючим двигуном. Найбільш економічна швидкість - 60-100 км/год.

Сильніше, ніж повітря, гальмує автомобіль більш щільна вода. Всі відчували, як різко гальмує автомобіль при в’їзді в калюжу. Так що під час дощу швидкість автомобіля корисно знижувати не тільки з міркувань безпеки.

Чимала частина бензину витрачається в автомобілі на виробництво електроенергії. Одночасно увімкнені лампи, кондиціонер, музичний центр, обігрів скла, щітки і будь-які інші споживачі електроенергії можуть збільшити витрату палива відсотків на сорок. Не користуйтеся ними без потреби.

2. Як автоспортсмен, раджу спрямлювати повороти, що робить швидкість більш рівномірною. Якщо, звичайно, дозволяє розмітка дороги та інші учасники руху. Істотно знижує витрату пального рух за іншою машиною в її «повітряному мішку». Але малу дистанцію можна порекомендувати тільки досвідченим водіям.

Не опускайте скло, яке створюють завихрення повітря і гальмує автомобіль. Максимально розвантажите машину. На хороших дорогах можна відсотків на десять збільшити тиск в шинах, що знизить їх опір коченню.

3. Як автоінструктор, вчу плавно натискати на педаль газу, щоб не перезалити двигун, коли обороти його ще невеликі. На машині з механічною коробкою перемикання передач важливо навчитися вчасно перемикати ці передачі. При цьому дивитися потрібно не на спідометр, а на тахометр.

Для повсякденної економічної їзди оберти двигуна повинні бути в межах 1500-3000 на хвилину. При досягненні вищих за зазначену межу обертів краще перемкнутися на більш високу передачу. А при падінні оборотів нижче зазначених, хоча двигун ще тягне і навіть витрата пального знижується, краще перемкнутися вниз. При занадто малих обертах знижується тиск масла, тобто - збільшується знос двигуна. І безпека знижується, тому що при натисканні на педаль газу двигун може захлинутися.

За зручність керування машиною з автоматичною коробкою передач доводиться розплачуватися підвищеним на 10-15 відсотків витратою палива. Воно потрібне для роботи цієї коробки.

4. Як досвідчений автолюбитель, раджу стежити за станом машини. Будь-які, навіть незначні несправності, не зроблене вчасно техобслуговування збільшують витрату бензину. Брудні повітряний, масляний і бензиновий фільтри, запалювання, що збилося, невідрегульовані розвал і сходження коліс, низький тиск в шинах підвищують ненажерливість машини.

Навіть порожній багажник на даху підвищує опір повітря і дає прибавку до витрати палива в декілька відсотків.

Намагайтеся їздити рівномірно в потоці інших машин. Читайте дорогу не тільки до найближчого світлофора, а й до наступного. У заторі стежте за рухом як автомобіля попереду вас, так і тих, що йдуть перед ним. Ще краще буде, якщо ви зумієте вибрати маршрут в об’їзд пробок.

Найбільш кардинальна рада - менше користуватися машиною. Подумайте, - можливо, кудись вигідніше з’їздити громадським транспортом? А якщо поїхали на машині, сподіваюся, наведені вище поради вам стануть в нагоді.

 

Поради від «Аратти»: Не економте на пальному! Заправившись дешевим паливом, не поспішайте радіти: заміряйте пробіг на цьому бензині. Цілком може виявитися, що вартість пройденої відстані в підсумку збільшилася - двигун заповнив відсутню теплотворність палива його кількістю. Навіть витрати "євро-бензина" на АЗС від різних брендів може суттєво різнитися - все залежить від конкретних домішок і присадок, а також від налаштувань електроніки вашого авто.

«Рухаючись з гірки потрібно вимикати передачу!» - подібна порада була корисною років так 30 тому. З появою ЕПХХ (економайзера примусового холостого ходу) в карбюраторних системах, а тим більше на сучасних інжекторних моторах, при гальмуванні двигуном (коробкою передач) електроніка перекриває подачу палива, і його витрата складає ...0! При вимиканні передачі (рух на нейтральній передачі) витрата бензину відновлюється, і економія закінчується. До речі, режим ПХХ дуже корисний для мотора - відбувається самоочищення нагару і кіптяви. Тому з гірки - тільки на передачі - і економніше, і корисніше, і краще з точки зору безпеки руху!

* * *

Про те, як правильно експлуатувати автомобіль і не витрачати зайвих грошей на заправках, розповіли фахівці концерну General Motors.

  • cвоєчасна заміна повітряного фільтра двигуна покращує економічність машини на 4%

  • добре накачані шини - на 3,3%

  • відмова від клімат-контролю - відразу на 10%

  • розвантаження багажника від непотрібних речей стримає апетит автомобіля на 2% на кожні 45 кг мотлоху

  • вибір оптимальної швидкості на вищій передачі (близько 100 км/год) заощадить до 3 літрів на 100 кілометрів пробігу в заміському циклі

Також фахівці GM нагадали, що зайві розгони і гальмування збільшують витрату палива на 33% при їзді по шосе і на 5% в місті, а кожні 15 хвилин простою на холостих обертах "з’їдають" приблизно 0,9 літра палива.

 


 

 

© АРАТТА. Український національний портал. 2006-2024.
При передруці інформації, посилання на www.aratta-ukraine.com обов`язкове.
© Автор проекту - Валерій Колосюк.