Аратта - На головну

19 квітня 2024, п`ятниця

 

Актуально
Музей «Аратта»
Невідома Аратта
Українські фільми
Українські мультфільми
Хто ти?
  Аратта у Facebook Аратта в YouTube Версія для мобільних пристроїв RSS
Чи знаєте Ви, що:
- українська мова посіла друге місце в світі за мелодійністю після італійської. Також її визнали третьою найкрасивішою мовою в світі за такими критеріями, як фонетика, лексика, фразеологія та побудова речень після французької та перської мов на мовному конкурсі, що пройшов у Парижі в 1934 році...
Курс валюти:
 урси валют в банках  иЇва
 урси валют в обм≥нниках  иЇва
 урси валют в рег≥онах ”крањни

Погода в Україні:

Наш банер

Наш банер


Етносоціоніка: алкоголізм, наркоманія та ментальність етносів

Соціоніка 43057 переглядів

Опубліковано - 24.09.2010 | Всі публікації | Версія для друку

Визначайся - хто ти є
Визначайся - хто ти є
Роль алкоголю і наркотичних речовин в соціумі або етносі визначається інтегральним типом цього етносу. Етноси, що більшою мірою заохочують поширення речовин, що змінюють стан свідомості, є етноси з інтегральним аспектом інтуїції часу - таким як функція мрій і фантазій.

Як відомо, в різних етносів ставлення до використання алкогольних напоїв і наркотичних речовин надто вже вирізняється. Представники одних етносів використовують переважно виноградні вина або слабоалкогольні напої (пиво, ель), інші обирають за краще міцні алкогольні напої - міцністю від 40° (від горілки до спирту). Те ж саме відноситься і до використання наркотичних речовин.

Очевидно, що проблема вживання алкогольних напоїв та наркотичних речовин важлива не тільки для людей окремо взятої країни, але і для всього світового співтовариства в цілому. Ясно, що правильне розуміння цієї проблеми залежить від врахування конкретних особливостей ментальності націй або етносів, прийнятих у них відносин і стереотипів поведінки, ритуалів, пов'язаних з прийняттям алкогольних і наркотичних речовин.

Вже в примітивних людських суспільствах речовини, що змінюють стан свідомості, використовувалися двояким чином. Одні - для священних, сакральних цілей, для спілкування з духами та богами, у практиці шаманів і жерців. До числа таких речовин можна віднести гриби, наприклад, мухомори, або рослини (пейотль). У суспільстві стародавніх аріїв застосовувалася витримка з рослин - сома - їжа богів. Інші речовини, переважно алкогольні, вживалися як профанні - доступні для більшості членів суспільства - з метою розслаблення, підняття настрою і т.д.

У стародавніх суспільствах використання цих речовин за їх функціональним призначенням було вельми різним і регулювалося різними правилами, традиціями та ритуалами. З розвитком технічної цивілізації і раціоналістичного способу суспільного мислення, культура застосування психотропних препаратів для сакральних цілей була втрачена. У той же час споживання алкоголю, виробництво якого було поставлено на промислову основу, різко зросла. З вторинним відкриттям наркотичних речовин і використанням їх в індустріальному суспільстві як способу зміни стану свідомості почав повторюватися цикл, аналогічний алкогольному, але з більш руйнівними наслідками для психіки і здоров'я людей.

З позицій етносоціоніки як складової частини соціоніки інтегральної є можливим оцінити особливості і міру впливу тих або інших алкогольних і наркотичних препаратів на здоров'я членів етносу і знайти ключ до випрацювання рекомендацій по зменшенню негативних наслідків процесів, що відбуваються.

Що представляють собою психологічні наслідки прийому алкоголю (або наркотичної речовини) для людини? Це входження в змінений стан свідомості (ЗСС), швидке або повільне, що призводить до посилення фантазій, мрій, мрійливості, ейфорії, збільшує яскравість внутрішніх образів, переживань і спогадів, спотворює уявлення про хід подій (минулому і майбутньому) й емоційні реакції. Подібні зміни ведуть до зниження сприйняття реального світу, до фіксації на інтровертних, суб'єктивних переживаннях.

З точки зору інтегральної соціоніки, подібний кластер переживань добре зпівставляється з інтегральним аспектом інтуїції часу T* як функції, що включає в себе уяву, мрійливість, фантазію, спогади про минуле і надії на майбутнє. З огляду на емоційність переживань, що виникають, можна говорити про дві домінуючі інтегральні функції - T*E*. Таким чином, етнос, що має в блоці ЕГО функції T*E*, виявляється таким, що заохочує змінені стани свідомості своїх членів, причому це є абсолютно чіткою частиною культури та ментальності даного етносу.

Дійсно, російський етнос, який описується як T*E* - це етнос, де вживання міцних алкогольних напоїв є соціально обумовленим правилом і супроводжується певними "ритуалами" і тією етнічною ознакою, за якою відбувається розрізнення партнера: "свій-чужий". Якщо людина не п'є - це підозрілий чоловік, з ним справ краще не мати. Сама структура ментальності визначає і заохочує як норму подібну штучну зміну стану свідомості. Загальновідомо, що до п'яної людині на Русі завжди було співчутливе ставлення, в російських традиціях - надати такій людині допомогу і підтримку. Відповідно, при індустріальному способі виробництва алкоголю процес алкоголізації в російському етносі прийняв масовий характер. В даний час в рамках тієї ж інтегральної функції T* починають широко розповсюджуватися наркотики, у поводженні з якими відсутні будь-які національні традиції, але структура ментальності допускає цей процес.

Підкреслю, що власне T*E* як інтегральний тип інформаційного метаболізму ментальності етносу не визначає спосіб зміни стану свідомості: аналогічний інтегральний ефект викликається релігійними переживаннями. Тому не випадково розповсюдження алкоголю і наркотичних речовин багатьма психологами та соціологами пов'язується з прагненням заповнити духовну порожнечу існування конкретної людини або групи. Раніше релігійність російського народу, як, втім, і інших, блокувала поширення психотропних препаратів.

Таким чином, на рівні етносу, ментальність якого заохочує змінені стани свідомості (ЗСС) реальна протидія використанню речовин, що підривають здоров'я нації, може бути тільки духовною: релігія, духовні, медитативні практики і т.д.

Як приклад, що підтверджує цей висновок, можна розглянути Індію, інтегральний тип якої T*E*. Перша інтегральна функція аналогічна російській (за винятком знака). Індійська культура, виходячи зі своєї ментальності, також заохочує змінені стани свідомості. Однак в Індії не існує масового споживання алкогольних і наркотичних препаратів. Чому? Тому, що ця психоінформаційного "ніша" зайнята релігійною та духовною практикою. Це різні види йоги, медитацій, виконання релігійних правил і звичаїв на повсякденному, побутовому рівні. Індія - батьківщина цілої низки релігій і релігійних напрямків, таких як буддизм, джайнізм, індуїзм і багато інших. Таким чином інтегральна функція T* індійського етносу має інше - духовне - наповнення, що знімає проблему алкоголізму та наркоманії. Зрозуміло, при руйнуванні традиційних цінностей індійського суспільства, ці проблеми можуть загостритися.

Отже, духовні практики є антагоністами розповсюдження алкогольних і наркотичних речовин в рамках етносу.

Логічно припустити, що в рамках будь-якого етносу з T* в якості другої функції простежується та ж закономірність. І дійсно, для інтегрального типу E*T* (арабські, мусульманські етноси), де алкоголь знаходиться під забороною, досить широко поширена практика куріння гашишу (кальян) і т.д. У американському етносі, інтегральний тип якого P*T*, понад 50 млн. чоловік (!) приймають наркотичні речовини, від марихуани до героїну. При цьому алкоголізм не є широко поширеним соціальним злом для США і традиційно дискримінується. У той же час в США безліч людей сповідують найрізноманітніші релігії, займаються різними духовними практиками - йогою, медитаціями та ін Таким чином проблема знову зводиться до антагонізму двох форм зміни стану свідомості в рамках інтегральної функції T*.

Яка ж ментальність знаходиться на іншому полюсі? Очевидно, що ментальність, пов'язана зі сприйняттям абсолютної реальності, вольовими аспектами, здатними протистояти змінам стану свідомості. Вона властива етносам з першої інтегральної функцією F* - такої як сенсорика реальності і волі, тобто F*L* і F*R*. Неважко побачити, що ці етноси знаходяться в дуальних і напівдуальності відносинах з етносами з метою заохочення ЗСС.

Раса типу FL* в даний час достовірно не відома, можливо, це серби. В історії прикладом такого етносу був Стародавній Рим. З історичних джерел відомо, що вживання алкогольних напоїв у Стародавньому Римі був вельми помірним, а загибель Римської імперії була синхронно з падінням моралі в правлячій верхівці і втратою цієї помірності. Як приклад типу FR*, вже сучасного, можна вказати Бразилію. Алкоголь у вигляді спирту в цій країні використовується як паливо для автомашин. Спирт видобувається з рослин і без жодних добавок використовується з технічною метою. Бразильці п'ють алкоголь, але вважають за краще міцну каву, яка збуджує. Це відповідає семантиці інтегральної функції F*. Щось подібне відбувається і в сучасній Туреччині (LF*) - алкоголь вживається в значній кількості, але всім відома міцна турецька кава.

Таким чином, можна вибудувати ієрархію інтегральних типів етносів, які заохочують зміна стану свідомості своїх членів у тій чи іншій формі, і, відповідно, оцінити небезпеку для етносу алкогольних і психотропних препаратів у відсутності антагоністичних релігійних впливів і практик.

TE (T1) - росіяни, ірландці.
TP (T1) - народи Індії.
ET (T2) - поляки, болівійці, перуанці, колумбійці.
PT (T2) - американці.
IR (T7) -?
IL (T7) -?
RI (T8) - українці, болгари.
LI (T8) - шведи.
SE (T3) - голландці.
SP (T3) - японці, фіни, угорці.
ES (T4) - французи.
PS (T4) - англійці.
RF (T6) -?
LF (T6) - німці, турки.
FR (T8) - бразильці, італійці.
FL (T8) - серби (?).

Що стосується України, то побутова культура її населення являє собою фактично симбіоз аспектів національної української і російської ментальностей. Тому в умовах руйнування традиційних цінностей і стримуючих заборон тоталітарного режиму схильність української молоді до споживання наркотиків і алкоголю, хоча і нижче російської, але порівнянна з нею.

Відзначимо, що запропонований нами метод розмірного ранжирування інтегральних типів етносів по виділеному аспекту інформаційного метаболізму дає змогу оцінювати й інші аспекти життєдіяльності етносу чи держави, наприклад, економічні, правові, екологічні та подібні до них.

Література:

Букалов О.В. Соціоніка і типи людських культур. Етносоціоніка. / / Соціоніка, ментологія і психологія особистості. - 1995. - N 1.

Букалов О.В. Інтегральна соціоніка. Типи колективів, націй, держав. Етносоціоніка. / / Соціоніка, ментологія і психологія особистості. - 1998. - N 5.

Єлізаренкова Т.Я. "Рігведа" - великий початок індійської літератури і культури. / / В кн. Рігведа. Мандали I-IV. - М., "Наука". 1989.

 

 
Share/Bookmark
 
Публiкацiї за темою «Соціоніка»:
 
  
Публікації:

Останні новини:

Популярні статті:
 
 

Кількатисячолітня безперервна традиція густонаселеної Пра-України... дає сучасним українцям доказ непорушності володіння своєю землею упродовж тисячоліть. Треба визволитися від змови істориків.”
Юрій Липа

 
Відпочинок на схилах Дніпра
 

 

 

© АРАТТА. Український національний портал. 2006-2024.
При передруці інформації, посилання на aratta-ukraine.com обов`язкове.