![]() |
Що це за літаки і як вони можуть бути корисними Повітряним силам ЗСУ?
Твіт президента Бразилії
Нещодавно українські військові льотчики провели у Португалії тестові польоти на легких бразильських штурмовиках фірми Embraer EBN-314 Super Tucano.
"Попередньо українська делегація відвідала Бразилію з наміром оцінити виробничі потужності та обговорити можливе придбання цих літаків", - йшлося у сюжеті українського "Військового телебачення".
А вже 24 жовтня президент Бразилії після зустрічі з українським колегою Володимиром Зеленським у Японії
За його словами, українська сторона зацікавилася придбанням вже згаданих бойових літаків Super Tucano, а також військових транспортників Embraer KC-390.
Щоправда, пресслужба Володимира Зеленського про такі плани після зустрічі нічого не писала.
Однак твіт бразильського президента разом з повідомленнями українського "Військового телебачення" про "ознайомчі польоти" змусили всерйоз задуматися над перспективами Super Tucano в українському небі.
Super Tucano
EMB-314 Super Tucano бразильської фірми Embraer - один з найуспішніших продуктів авіапрому Бразилії.
Його розробляли як легкий штурмовик для підтримки піхоти та боротьби з партизанами.
Перший політ відбувся у 1999 році, й з того часу вироблено понад 250 таких машин, які постачали у понад 15 країн (включно зі США).
Super Tucano - претендент на заміну реактивних штурмовиків підтримки в американській армії.
"Коли рота морпіхів не може обійти захищений бункер, групу танків чи штурмує глибоко ешелоновану оборону, питань виникає не так багато - вони передають координати цілі і чекають, поки прилетить F/A-16", -
Утім, за його словами, проблеми починають виникати, коли таким літакам доводиться чекати, коли їх викличуть, перебуваючи неподалік від поля бою, або кружляти над ним.
"У військовій авіації існує термін loiter time - час, протягом якого літак може перебувати у певній зоні в очікуванні виклику. У легкомоторних літаків з економічним турбогвинтовим двигуном цей показник набагато вище, ніж у винищувачів з потужним реактивним двигуном, що споживає багато палива. Такий штурмовик може довго супроводжувати піхоту, швидко реагуючи на запити підтримки", - пояснював Павло Аксьонов.
І як одну з альтернатив F-16 у Повітряних силах США розглядають саме Super Tucano.
Які, до того ж, значно дешевші.
Причому Super Tucano вже пройшли випробування у бойових умовах - їх використовували колумбійські військово-повітряні сили проти повстанців із FARC, а також американці в Афганістані.
Літаки також можуть слугувати як навчальні. Наприклад, на них можуть тренуватися пілоти реактивної авіації.
Технічні і бойові характеристики
Super Tucano можуть злітати і сідати на невелику злітну смугу - 900 метрів.
Внутрішній двигун розрахований на 3,5 години польоту.
Максимальна оперативна швидкість - майже 600 км/год.
Бойовий радіус польоту - 500 км, а практична дальність - 1330 км.
Озброєний двома великокаліберними кулеметами калібру 12,7 мм з 250 набоями кожен.
До того ж літак має п’ять точок підвіски для озброєнь чи іншого оснащення (150 різноманітних конфігурацій того, що можна повісити).
Зокрема Super Tucano можуть бути оснащені двома ракетами класу "повітря-повітря" чи "повітря-земля", звичайними чи керованими бомбами, зовнішнім баком для пального на 320 літрів.
"Швидкі, високоманеврені та з чудовим оглядом з обох місць у кабіні для місій як удень, так і вночі", -
Чи потрібні?
У частини військових оглядачів, утім, виникає питання, чи справді бразильські Super Tucano - слушний варіант для української армії.
Зокрема для умов війни на Донбасі, де проросійські сили мають потужні системи протиповітряної оборони.
"Машина проектувалася для боротьби з партизанами. А яке озброєння доступне бандформуванням - зенітні кулемети, автоматичні гармати, максимум ПЗРК. Тому Super Tucano хоча і має достатню велику висотність, проте явно недостатню для дій проти ешелонованої по висоті протиповітряної оборони (ППО) - а це саме те, що ми спостерігаємо в окупаційних корпусів на Донбасі", -
"Жодна країна в світі не має досвіду застосування турбогвинтових машин проти російських систем ППО. А значить треба писати свої методички - а як правило це досвід, і досвід кривавий", - додає він.
На думку інших - саме такі літаки ефективні для локальних війн.
"Для умов локального конфлікту - чудовий літак. Для повномашстабного "махачу", в якому більшість аеродромів будуть зруйновані у перші години - взагалі єдиний адекватний варіант", - вважає один з учасників обговорення на профільному Telegram-каналі "Мілітарка".